V matrikách oddaných můžeme najít občas nějakou
tu poznámku, která stojí za zaznamenání. Zatím nejvíce jsem takových
zmínek našla v jihočeských matrikách (ve farnosti Horní Záhoří),
kde měl tamní farář opravdu velmi specifický způsob vyjadřování o věcech,
které považoval za nemravné. A tak na stránkách matriky oddaných z let 1657 až 1703 můžeme najít i následující věty.
30. Julii 1673 potvrzený jest v manželském stavu
Kryštof Ourvek, pobuda po světě, s Dorotou, vdovou pozůstalou po smrti
Lukáše Paťka z Novosed, oba sobě Jeho Milost pan Fremutt přijal za poddaný.
Ženich potom po svatbě od ženy utekl a ona se s jiným dopustila, má
zprávu pan Fremutt.
3. Septembris 1673 potvrzený jest v manželstva svatého stavu Adam Čapek, pasák na Saníku, s poctivou vdovou Barborou ze vsi Olešný, oba svobodu prokázali, ale ženich brzy po svatbě od ženy zradil a ji v Olešný zanechal.
3. Septembris 1673 potvrzený jest v manželstva svatého stavu Adam Čapek, pasák na Saníku, s poctivou vdovou Barborou ze vsi Olešný, oba svobodu prokázali, ale ženich brzy po svatbě od ženy zradil a ji v Olešný zanechal.
21. Junii 1677 potvrzený jest v stavu svatého manželstva Jiří, syn Jiříka Kokorovskýho z Červenýho s Alžbětou, dcerou Judity, podruhyně na Červeným; časně sobě do hnízda nastlali.
22. Novembris 1678 potvrzený jest v stavu svatého
manželstva poctivý mládenec Stanislav, syn po zemřelém Jiříku Slámovi z Kašné
Hory, s Dorotou, dcerou Jiříka Komasa z Novosedel, od Matěje, syna Daniele
Nováka z Kašný Hory, na půl léta předtím na panenství porušená.
Jak je vidět, v posledním případě se kněz nezdráhal podělit se s matrikou o tom, s kým že to přišla Dorota do jiného stavu, když její ženich to nebyl. Porušil zpovědní tajemství, nebo se o této záležitosti veřejně vědělo? Dnes už můžeme jen hádat.
Žádné komentáře:
Okomentovat