Pokud procházíte matriky a jeden ze záznamů zřetelně vůči ostatním vystupuje, co uděláte? Pokusíte se ho přečíst? Nebo ho jen přeletíte, zda neobsahuje jméno, které vás zajímá - a pokud ne, pokračujete dál? My patříme, jak je z blogu patrno, do té první skupiny. Jakmile nějaký zápis vyčnívá z davu, přitahuje naprosto spolehlivě naše zraky - a málokdy ho necháme být.
Jedním z takových už na první pohled nápadných záznamů je ten níže uvedený - drtivá většina ostatních zápisů na této i okolních stránkách matriky je strohá, dvouřádková. O to více nás zaujal šestiřádkový zápis o úmrtí jistého mladíka...
![]() |
SOA v Plzni, matrika Klatovy 1, f zemřelí 77 |
Pochowan gest Jan Stiastny Mladenecz 29 leth starzj, kteryz z pokussenj diabelskeho, a s pomocy geho (dle wlastnjho wyznanj) krztan sobě knegpem podrzezal, wssak skrz swatau Barboru, k gegizto ctj kazdodenne hodinky gegj rzjkal, zachowan byl, a obraněn, ze dokonce vsmrcen nebyl, aniz drzjwe vmrzitj mohl, az spowed stau s przjgjmanjm Welebne Stostj oltarznj wykonal.
Jak to asi bylo? Opravdu se stihl Jan Šťastný vyzpovídat z toho, že ho pokoušel ďábel? Nebo šlo "jen" o to, aby nebyl nebohý sebevrah pohřben do neposvěcené půdy? Opravdu se denně modlil ke svaté Barboře, vzývané mj. za dobrou smrt? Nevíme, neznáme... O to zajímavější příběh si ale můžeme vymyslet (i když dělat bychom to, kvůli historické přesnosti, samozřejmě neměli).
Jak to asi bylo? Opravdu se stihl Jan Šťastný vyzpovídat z toho, že ho pokoušel ďábel? Nebo šlo "jen" o to, aby nebyl nebohý sebevrah pohřben do neposvěcené půdy? Opravdu se denně modlil ke svaté Barboře, vzývané mj. za dobrou smrt? Nevíme, neznáme... O to zajímavější příběh si ale můžeme vymyslet (i když dělat bychom to, kvůli historické přesnosti, samozřejmě neměli).
![]() |
Ruka boží brání ďáblovi, aby praštil mladíka palicí do hlavy. (Universitätsbibliothek Heidelberg, Cod. Pal. germ. 320, f.042v. Thomasin von Zerklaere, Der welsche Gast. Schwaben, c. 1460-1470) |
Žádné komentáře:
Okomentovat